Post – 2018-10-16

#भेदनीति के प्रयोग -4

क्या इस रहस्य को हम समझ पाते हैं कि क्यों गिलक्रिस्ट से लेकर हंटर और जॉन बीम्स तक सभी रईस मुसलमानों को ही हिंदुओं से अलगाने की योजना बना रहे थे ? जहां तक मेरी समझ है इसका प्रधान कारण यह था कि आम मुसलमान उनसे जितना आर्थिक कारणों से उत्पीड़ित था (the Muhammadans have suffered most severely under British Rule, Hunter, 92) उतना ही धार्मिक कारणों से उनसे नफरत करता था?

यदि सभी मुसलमानों को नहीं तो कुछ लोगों को ईसाइयत के साथ इस्लाम के धर्मयुद्धों का पता अवश्य रहा होगा अतः इससे समस्या का समाधान नहीं हो रहा था। इसे सीधे हिंदू मुसलमान का सवाल बनाते हुए उन्हें स्वयं की चिंता हो रही थी क्योकि
, they fired on our own pickets upon the banks of the Indus,38 and in a formal manifesto declared war against the English Infidels, and summoned all good Musalmans to the Crescentade.
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Their fanaticism, for which ample warrant can always be found in the Kuran, has been hotly excited, until at last there is danger that the entire Muhammadan community will rapidly be transformed into a mass of disloyal ignorant fanatics on the one hand, with a small class of men highly educated in a narrow fashion on the other, highly fanatic, and not unwarrantably discontented, exercising an enormous influence over their ignorant fellow-Muhammadans.
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When such a people have co-religionists in India numbering
thirty millions of men, it becomes a question of not less importance to their rulers than to themselves to know what to do with them.
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They hate the sight of an Englishman. When the scandal had grown so public as to render imperative a resident English Professor in the College, he had to be smuggled into it by night. During more than ninety years the Chapters on Holy War against the Infidel have been the favourite studies of the place; and up to 1868 or 1869*, I forget the exact date, examination questions were regularly given in this Doctrine of Rebellion. A mosque of fanaticism flourishes almost within the shadow of the College,228 and the students frequent the Rebel places of worship throughout all Calcutta. Hunter, p.123-24

{nb. *ध्यान रहे कि यही 1869 का वर्ष है जब सैयद अहमद ने इंग्लैंड की यात्रा की थी। अंग्रेजों को वह कितने उपयोगी लगे होंगे यह कल्पना की जा सकती है।}
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the English are Infidels, and will find themselves in a very hot place in the next world. To this vast accumulation of wisdom what more could be added? p.124

इसलिए उनको एक ऐसे वर्ग की जरूरत थी जो अपनी असुरक्षा से कातर हो अथवा इसकी आशंका से ग्नस्त होने के कारण उनके साथ आ सके और जिसकी संख्या कितनी भी कम क्यों न हो, जिसमें उसके गिरते हुए मनोबल की क्षति पूर्ति के लिए उनमें यह विश्वास भरा जा सके कि वे हिंदुओं से श्रेष्ठ है परन्तु उनकी गिरावट को उचित बताते हुए यह भी जताया जा सके कि यदि ऐसा होगा तो हमारी मर्जी से ही होगो। इस दृष्टि से ओडिशा के बदहाल रईसों के एक याजनापत्र पर टिप्पणीः
Their stilted phraseology may perhaps raise a smile; but the permanent impression produced by the spectacle of the ancient conquerors of the Province begging in broken English for bare bread, is, I think, one of sorrowful silence:—’As loyal subjects of Her Most Gracious Majesty the Queen, we have, we believe, an equal claim to all appointments in the administration of the country. Truly speaking, the Orissa Muhammadans have been levelled down and down, with no hopes of rising again born of noble parentage, poor by profession, and destitute of patrons, we find ourselves in the position of a fish out of water.

पर पुराने गौरव की याद दिला कर इस तरह का श्रेष्ठताबोध गिरे और मरे हुए अमीरजादों में भी पैदा किया जा सकता थाः.
During the last seventy-five years the Musalman Houses of Bengal have either disappeared from the earth, or are at this moment being submerged beneath the new strata of society which our Rule has developed—haughty, insolent, indolent, but still the descendants of nobles and conquerors to the last.

धार्मिकता से के साथ हैसियत में आ रही गिरावट से चिंतित मुसलमानों में यह भावना भरना कि वे हिन्दुओं से श्रेष्ठ रहे है, उनके लिए नई ऊर्जा का संचार करने के लिए जितना जरूरी था उससे अधिक यह शासकों के लिए अचूक बाण। हंटर इसका दोधारा प्रयोग करते हैंः
As haughty and careless conquerors of India, they managed the subordinate administration by Hindus, but they kept all the higher appointments in their own hands. 90

विजेता वाला यही मुहावरा सर सैयद भी दुहराते हैंः
When you conquered India, what did you yourself do? (मेरठ तकरीर)

हंटर विजेता के रूप में उनके कारनामों की याद दिलाने की आड़ में स्वयं अपने अत्याचारों को जायज भी ठहराता हैः
The payment of taxes was a badge of conquest; and to the conquerors accrued not only the revenue, but also the profitable duty of collecting it. It can never be too often insisted upon, however, that in India the relation of the conquerors to the native population was regulated rather by political necessity than by the Muhammadan Code. The haughty foreigners despised the details of collection, and left it to their Hindu bailiffs to deal directly with the peasantry. So universal was this system, that Akbar successfully defended the selection of a Hindu for his Minister of Finance by referring to it.

अमीर व्यक्ति चापलूस तो हो सकता है पर योद्धा नहीं हो सकता । राजा की शक्ति का रहस्य उसके कोषागार में होता है जिसके बल पर वह दूसरों को आश्रय देकर उनसे सामरिक काम कराता हैः आकर प्रभवो कोषः कोषात् दंडः प्रजायते। पृथिवीं कोषदंडाभ्यां प्राप्यते कोषभूषणाः। (कौटल्य)।
इसलिए यह पतनोन्मुख रईस वर्ग अपनी जरूरत से मुसलमानों में अंग्रेजों के प्रति विद्वेष को हिंदुओं की ओर मोड़ने की दिशा में निरंतर प्रयत्नशील रहा, और पर्दे के पीछे से धार्मिक उत्तेजना पैदा करता रहा जिससे उन्हें अपने साथ ले कर अपनी शक्ति बढ़ा सके। सर सैयद जैसा व्यक्ति भी मुसलमानों में यह दहशत पैदा कर रहा था कि कांग्रेस का समर्नेथन करने वाले हिंदू आगे चलकर मुसलमानों को अपने धार्मिक रीति रिवाज का पालन नहीं करने देंगे।
think that by joining the Congress and by increasing the power of the Hindus, they will perhaps be able to suppress those Mahomedan religious rites which are opposed to their own, and, by all uniting, annihilate them. But I frankly advise my Hindu friends that if they wish to cherish their religious rites, they can never be successful in this way. If they are to be successful, it can only be by friendship and agreement. The business cannot be done by force; and the greater the enmity and animosity, the greater will be their loss.

एक रोचक बात यह है कि अपनी पुस्तक में हंटर प्रशासनिक कार्यों से फारसी को हटाने को उचित मानता हैः और अपनी भाषा से वंचित किए गए हिंदुओं को इससे होने वाले लाभ को उचित ठहराता है
. During its second half century of power the tide turned, at first slowly, but with a constantly accelerating pace, as the imperative duty of conducting public business in the vernacular of the people, and not in the foreign patois of its former Muhammadan conquerors, became recognised. Then the Hindus poured into, and have since completely filled, every grade of official life.